پی نوشت 1: شما ابتدا عادت هایتان را می­سازید، سپس عادات، زندگی شما را

پی نوشت2: تصمیم دارم درطول سال جدید، عادات جدیدی را در خود ایجاد کنم، طی روزهای آینده قصد دارم چندگامی را که می­خواهم طی سال جدید به شکل مصمم و جدی بردارم را معرفی کنم.

به این جمع بندی رسیده ­ام که بدون تغییر در سبک زندگی، تغییری عمیقی در زندگی مشاهده نخواهم کرد.
و به قول دارن هاردی، موسس مجله موفقیت و نویسنده کتاب اثر مرکب
زندگی تان تغییر نخواهد کرد تا زمانی که فعالیت های روزانه تان تغییر نکنند

کارهایی که تلاش دارم درسال جدید، زمان بیشتری صرف آنها کنم، به شرح زیر است:

سحرخیزی(البته نه به معنای به موقع از خواب برخاستن بلکه به معنای زودتر از زمان موعد بیدارشدن)، پیاده­ روی، هشت لیوان آب در روز، فعالیت داوطلبانه،  مطالعه فعال یعنی عاشقانه خواندن، ثبت هزینه­ ها، شکرگزاری، پیگیری کمتر شبکه ­های اجتماعی و...

هرکس به فراخور شرایط زندگی شخصی و شغلی و علایق خود می­تواند گزینه­ های مختلفی در این لیست بگنجاند.

بنابر تعریف روانشناسی، عادت یک الگوی رفتاری است که با تکرار مداوم به دست می ­آید. پس اگر عملی مدام و مدام اجرا شود، تبدیل به عادت می­شود. به گفته صاحب­ نظران، شکل­ گیری یک عادت جدید 66 روز زمان می­برد. به عبارت دیگر، شما باید یک عمل را 66 روز یعنی تقریبا به مدت 2 ماه کاری علی رغم میل باطنی، تکرار کنید.

به عنوان اولین عادت جدید، سراغ ثبت هزینه ها میروم و تلاش دارم تا 2 ماه کاری به آن پایبند بمانم و این 2 ماه این ضرب المثل انگلیسی را مثل ذکر تکرار کنم

مراقب پنی­ ها باش، پوندها خودشان هوای هم را دارند

میخوام مراقب پنی­ ها باشم، همین

حقیقت این است که کسی که تلخی ثبت هزینه­ ها را نپذیرد بایستی دیر یا زود تلخی بی سروسامانی مالی را به خود بپذیرد.

اغلب ما نسبت به هزینه­ های بزرگ حساسیت بیشتری داریم تا هزینه ­های کوچک و پول خرد.  بارها شده که از خودتان پرسیده­ ایم چرا این ماه خرجم انقدر زیاد شد و مگه چی خریدم، اما دقیقا یادمان نمی آید. فراوان دیده و شنیده­ ام از حساسیت آدم ­هایی که مکنت مالی زیادی دارند و به هزینه های جزیی حساس هستند. در کتابی که به عادات پولدارها و فقرا هم پرداخته شده، به این عادت آنها اشاره شده است.

در راستای عادت ثبت هزینه­ ها، نرم افزار حسابداری پارمیس را انتخاب کرده ­ام و روی گوشی نصب کرده­ ام. البته نرم ­افزارهای متنوعی دراین زمینه وجود دارد.

پی نوشت1: استیون کینگ می­گوید: عاداتی که نمی­توانید آن را با دیگران قسمت کنید، باید حذف شان کنید. برای همین با شما قسمت کردم.

پی نوشت 2: در اینجا با ثبت این مطلب خود را به شکلی، متعهد به این عادت می­کنم.

پی نوشت 3: این ضرب المثل به این مفهوم هم بیان شده است:

مواظب "پنی" هایت باش ، آنها خود از "پوند"هایت مراقبت خواهند کرد